In de beginjaren van De BouwApp waren het voornamelijk aannemers die ons platform gebruikten voor omgevingscommunicatie. In de afgelopen jaren zijn er ook steeds meer gemeenten die gebruik (willen) maken van onze apps. Wij zijn ontzettend blij met deze ontwikkeling. De samenwerking met gemeenten geeft ons namelijk nieuwe inzichten en extra input om ons platform en dienstverlening verder te verbeteren. Eén van de zaken die ons direct is opgevallen is de cruciale rol, zowel intern als extern, die omgevingsmanagers vervullen.
Het speelveld verandert
Waar enkele jaren geleden de omgevingscommunicatie door gemeenten steeds meer aan aannemers over werd gelaten, lijken gemeenten deze taak nu juist weer vaker naar zich toe te trekken.
Gemeenten lijken meer grip te willen op de tevredenheid van de omgeving bij bouw- en infraprojecten. Wanneer aannemers steken laten vallen bij het communiceren met de omgeving, kan dit een negatieve uitwerking hebben op de reputatie van de gemeente. Wanneer de straat onaangekondigd wordt opengebroken, geven bewoners vaak niet de aannemer de schuld, maar de gemeente.
Toch zien wij dat de meeste aannemers hun stinkende best doen om de omgeving goed te betrekken en informeren bij de projecten. We zien ook dat er belangrijke verschillen zijn tussen omgevingscommunicatie vanuit de aannemer en omgevingscommunicatie vanuit de gemeente/opdrachtgever. Gemeenten zijn er namelijk vanaf de start van een project bij, als alles nog bedacht en de plannen nog ontwikkeld moeten worden. Steeds vaker wordt de omgeving al in de voorfase betrokken, nog voordat de eerste schetsen klaar zijn. De aannemer is pas betrokken wanneer de plannen concreet zijn en de bouw daadwerkelijk gaat beginnen.
Vertrouwen winnen
Wanneer de aannemer het stokje van de gemeente overneemt en verantwoordelijk wordt voor de omgevingscommunicatie, verandert er veel voor de omgeving. Terwijl het nog steeds om hetzelfde project gaat, moeten ze nu opeens niet bij de gemeente maar bij de aannemer zijn.
Voor de omgeving lijkt het of de vertrouwde gezichten van de gemeente zich terugtrekken terwijl deze net het vertrouwen hebben gewonnen. De aannemer staat direct 1-0 achter en moet alle zeilen bijzetten om het vertrouwen van de omgeving terug te winnen.
Cruciale rol omgevingsmanagers
Omgevingsmanagers van gemeenten vervullen een sleutelrol om het vertrouwen van de omgeving op te bouwen en gedurende alle fasen van het project vast te houden. Voorwaarde hiervoor is dat ze gekoppeld worden aan een project en niet gebonden zijn aan een afdeling.
Door afdelingsoverstijgend te werk te gaan zijn en blijven ze een vast aanspreekpunt voor de stakeholders in de omgeving. Bovendien blijft de kennis van de omgevingsmanager behouden en kan er rekening worden gehouden met alle gevoelige issues die er in de omgeving spelen. Tools als De BouwApp en Dialog helpen de omgevingsmanager om alle kennis te borgen.
Samen met de aannemer werken aan een tevreden omgeving
Gemeenten besteden de omgevingscommunicatie tijdens de uitvoerfase van bouw- en infraprojecten vaak uit aan de aannemer. Dit omdat deze ‘dichter op het project zit’. Dat is logisch, want anders moet er vanuit de gemeente veel tijd worden vrijgemaakt om het project op de voet te volgen en de communicatie op zich te nemen. Consistentie in de communicatie is uiteraard essentieel. Wij adviseren dan ook om de communicatie niet over te dragen, maar om het samen te gaan doen.
Gebruik dezelfde communicatiekanalen in de verschillende fasen van het project zodat de omgeving weet waar ze moeten zijn. Ook hierin speelt de omgevingsmanager een cruciale rol. Deze kent de omgeving als geen ander en kan de aannemer bij de hand nemen om samen te werken aan hetzelfde doel: een mooi project realiseren voor een tevreden omgeving.
Omgevingsmanagers zijn zoekende
Het aantal omgevingsmanagers in dienst van gemeenten neemt toe. Vaak komen deze mensen vanuit een andere rol binnen de gemeente, ze bekleden een nieuwe functie. Ze zijn zoekende naar hoe ze hun rol kunnen invullen. Ze hebben niet de veiligheid van een afdeling, maar zweven rond. Bovendien moeten ze soms bemiddelen bij tegenstrijdige belangen binnen de omgeving. En dat gaat niet om broodjes kaas of worst, het gaat om de omgeving waarin mensen wonen, werken en leven.
De rol van De BouwApp
Daarom zien wij voor onszelf de taak om omgevingsmanagers te helpen om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Met onze tool helpen wij omgevingsmanagers om hun werk beter en slimmer te doen. Tegelijkertijd kunnen wij enorm veel leren van deze omgevingscommunicatie-experts. Wij kunnen hun kennis en ervaringen gebruiken om andere gemeenten te helpen om hun omgevingscommunicatie te verbeteren. Zo kunnen omgevingsmanagers en gemeenten van elkaar leren. Daarom gaan wij onze contacten met gemeenten intensiveren en brengen we ze onderling in contact met kennissessies en webinars van en voor omgevingsmanagers. Uiteraard ondersteunen wij ook gemeenten die (nog) geen omgevingsmanager in dienst hebben.
Wij zijn er klaar voor! We kijken er naar uit om samen met zoveel mogelijk omgevingsmanagers te werken aan een prettige leefomgeving voor iedereen.