Omgevingscommunicatie 2.0
Het zal je niet ontgaan zijn dat technologische ontwikkelingen in steeds hogere mate invloed uitoefenen op de dagelijkse gang van zaken binnen vrijwel iedere organisatie. Ook binnen de bouw- en infrasector ontspringt men de dans niet en zal men een omslag moeten maken in de manier van communiceren met de omgeving; Omgevingscommunicatie 2.0.
Met een mobiele app als de BouwApp, kunnen omgevingsmanagers op efficiënte wijze de omgeving op de hoogte houden van zowel hinder- en hoogtepunten. Daarnaast biedt een mobiele app de omgeving een platform om vragen te stellen, mogelijke zorgen te uiten en de mate van tevredenheid over jouw werkzaamheden kenbaar te maken.
Hoe zet je een omgevingscommunicatie app succesvol in tijdens jouw bouwproject? Dit artikel helpt je om de juiste keuzes te maken. De informatie is gedestilleerd uit de circa 2000 projecten die inmiddels in de BouwApp hebben gestaan.
Waarom kiezen voor een app voor omgevingscommunicatie?
Wellicht heb je de keuze nog niet gemaakt om een omgevingscommunicatie app in te zetten. De meeste bedrijven die hiertoe besluiten, zetten een app in om de volgende redenen:
- 24/7 bereikbaarheid: vrijwel iedereen heeft immers een mobiel bij de hand
- Mogelijkheid om met push-notificaties ook reminders te versturen
- Laagdrempelige manier van bereikbaar zijn (voor vragen en meldingen)
- Scheppen van overzicht, waardoor alle communicatie centraal blijft
- Reputatie (dit geldt bijvoorbeeld voor klanten die kiezen voor een eigen white label app)
Een omgevingscommunicatie app zorgt ervoor dat je op het juiste moment de juiste informatie kunt verstrekken aan de juiste doelgroep. Met name wanneer er sprake is van werkzaamheden waarbij hinderbeleving kan optreden, is het prettig dat jouw omgeving daar VOORAF van op de hoogte is.
Hoe meet ik succes?
De titel van dit artikel luidt: Het succesvol een mobiele app inzetten voor omgevingscommunicatie. Ten eerste dien je dan vast te stellen: Wat betekent succes voor jou? Dit kan in principe voor iedere organisatie of ieder project anders zijn. Er zijn echter een aantal indicatoren waaraan je jouw doelstellingen kunt koppelen De meeste klanten hanteren de volgende doelstellingen (of een combinatie):
- Aantal volgers
- Aantal meldingen via de BouwApp
- Beoordeling van volgers over de BouwApp
Bij het meten van succes spelen verschillende factoren een rol:
- Om welk type project gaat het (bouw-infra-restauratie)?
- In welk gebied vinden de werkzaamheden plaats (stedelijk-landelijk)?
- Wat is de duur van het project?
- In welke fase bevindt het project zich (plan- of uitvoeringsfase)?
- Welke impact hebben de werkzaamheden op de omgeving?
Een binnenstedelijk project met veel overlast dat 1000 volgers heeft hoeft niet perse succesvol te zijn, terwijl een project in de polder, waarbij geen overlast is en 50 volgers heeft dat juist wel kan zijn.
Het is belangrijk dat je vooraf zelf bepaalt wat voor jouw organisatie belangrijk is. Bereik (het aantal volgers) kan in mindere mate belangrijk zijn als de gewenste actie (vragen/feedback) uitblijft.
Aan de slag. Hoe krijg ik volgers?
Als je ervoor heeft gekozen om een omgevingscommunicatie app in te zetten, dan begint het logischerwijs bij het aantrekken van volgers. Het beste is om hiermee te starten in de planfase, indien dat uiteraard tot de mogelijkheden behoort.
Het voordeel van een omgevingscommunicatie app is dat men snel een grote groep stakeholders kan benaderen. Die stakeholders dienen je echter wel te kunnen vinden en zodoende is het belangrijk om voor kanalen te kiezen waar jouw stakeholders al bekend mee zijn zoals social media en de lokale pers.
Idealiter speelt de app een centrale rol in jouw omgevingscommunicatie. Tijdens jouw project wordt je mogelijk via verschillende kanalen benaderd; het is raadzaam om telkens te verwijzen naar het gebruik van jouw app. Zo zorg je ervoor dat alle projectgerelateerde informatie via 1 kanaal loopt. Dat maakt het niet alleen voor jezelf maar ook voor de omgeving erg overzichtelijk.
Door consequent te communiceren over het feit dat je een app gebruikt voor alle informatie rondom jouw project, zie je doorgaans als gevolg daarvan het aantal volgers continu stijgen.
Welke communicatiemiddelen zet ik in?
Het beste is om bij alle andere communicatiemiddelen steeds te verwijzen naar het feit dat jouw project te volgen is via de omgevingscommunicatie app die je gebruikt. Afhankelijk van welk type project en stakeholders heb je de keuze uit verschillende effectieve middelen, zoals:
- Bewonersavonden
- Persberichten
- Bouwborden
- Bouwhekbanners
- Bewonersbrieven
- Nieuwsbrieven
- Mond-tot-mondreclame
- Social media
- Verwijzingen vanuit andere (online of offline) media
Wellicht heb je weleens gehoord van “De kracht van herhaling”. Voor het stimuleren van de omgeving om jouw project te volgen geldt dit ook; zorg ervoor dat je geen kans onbenut laat om de omgeving hierop te wijzen.
De 7 vuistregels voor succesvolle omgevingscommunicatie met een app
Het succesvol inzetten van een omgevingscommunicatie app is aan 7 vuistregels gebonden. De volgende vuistregels bieden je garantie voor succes:
- Regelmaat: Zorg voor regelmatige updates (bijvoorbeeld minimaal 2x per week)
- Transparantie: Slecht nieuws op tijd brengen wordt gewaardeerd
- Timing: Communiceer op het moment dat het ertoe doet
- Varieer: Communiceer zowel over hinder- en hoogtepunten
- Beeld: Een afbeelding of video zegt meer dan 1000 woorden
- Push: Gebruik push-notificaties wanneer het echt belangrijk is
- Kennis: Men waardeert het wanneer je kennis van bijzondere bouwmaterialen en technieken deelt
Starten met een app voor omgevingscommunicatie
Meer weten over hoe een mobiele app je kan helpen bij jouw omgevingscommunicatie? Ontdek de functionaliteiten van de BouwApp of bekijk hieronder de video.