Het zal niet als een verrassing komen dat niet iedereen laaiend enthousiast is wanneer jouw bouwproject van start gaat in de buurt.
Bouwwerkzaamheden hebben significante impact op het leven van omwonenden. Lawaai en trillingen kunnen leiden tot slaap- en concentratieproblemen. Daarnaast zijn mensen routinedieren. Door een omleiding verloopt een doorsnee ochtend opeens geheel anders dan je gewend bent, en kom je ook nog eens te laat op kantoor.
Wanneer een bouwproject op weerstand stuit, is het vaak al te laat. In dit blog nemen we daarom een stapje terug en kijken we hoe weerstand ontstaat. Met deze inzichten helpen we je begrijpen hoe je weerstand (zoveel mogelijk) kunt voorkomen.
Voorkom gebrek aan betrokkenheid en gevoelens van machteloosheid
Een gebrek aan het voelen van betrokkenheid met een bouwproject, is vaak een reden waardoor buurtbewoners als reflex in de weerstand schieten. Men heeft het idee dat het project hen overkomt, waardoor gevoelens van machteloosheid kunnen ontstaan. De daaruit voortvloeiende onvrede vormt vaak de oorzaak voor het ontstaan van negatieve verhoudingen tussen de omgeving en de projectleiding.
Als projectleiding is het van essentieel belang om te bepalen hoe je met deze sentimenten omgaat. Vaak wordt gedacht: ‘zulke types heb je bij elk project’. Bang om slapende honden wakker te maken, besluit men vervolgens om de drempel om klachten in te dienen te verhogen. Gevoelens van onmacht worden zo alleen maar sterker, waardoor de afstand met de gefrustreerde buurtbewoner uiteindelijk alleen maar groter wordt. De projectleiding ziet zich hierdoor bevestigd in het eigen gelijk.
Woede komt vaak voort uit onmacht. Die onmacht is weg te nemen door de omgeving goed en vooral proactief te informeren en naar zorgen te luisteren.
Neem de omgeving serieus
De meeste boosheid en frustratie voorkom je simpelweg door mensen serieus te nemen.
Dat betekent overigens niet dat je elke klager zijn zin hoeft te geven. De omgeving serieus nemen, begint ermee dat je de gelegenheid biedt om zorgen te uiten en de tijd neemt om ernaar te luisteren.
Je zult nooit alle zorgen en frustraties kunnen wegnemen, maar het helpt enorm als je begrip toont en uitlegt waarom iets wel of niet kan. Communicatie is hierbij onmisbaar. Het gaat niet alleen om het zenden van informatie, maar ook om het luisteren naar de ander. Dan ontstaat er immers ruimte voor dialoog.
Stap niet in de valkuil van het bagatelliseren van zorgen en sentimenten die leven in de buurt. Maak het laagdrempelig om contact op te nemen en toon begrip voor de gevoelens die leven binnen jouw projectomgeving.
Houd communicatie begrijpelijk en toegankelijk
De impact van de woorden die je kiest om je boodschap over te brengen, wordt nog wel eens onderschat. Het overmatig gebruik van vakjargon is binnen de bouw eerder regel dan uitzondering. Termen als ‘revitalisering’, ‘herstructurering’ en ‘funderingsherstel’ zijn niet direct woorden die de gemiddelde buurtbewoner begrijpt.
Door het gebruik van vaktermen en moeilijke woorden, loop je vaak (onbedoeld) het risico dat de afstand tot de omgeving groter wordt. Het niet kunnen begrijpen van jouw boodschap kan letterlijk leiden tot onbegrip. Houd daarom rekening met je omgeving door te kiezen voor begrijpelijk taalgebruik.
Dat geldt overigens ook voor beeldmateriaal; niet iedereen begrijpt jouw technische tekeningen.
Overweeg ook je boodschap op verschillende manieren te verspreiden, zodat mensen met minder taal- en leesvaardigheden de situatie ook begrijpen. Neem bijvoorbeeld een video op waarin je uitlegt wat er gaat gebeuren. Dat is voor veel mensen toegankelijker dan een bewonersbrief. Zorg ervoor dat je ruimte biedt voor de verschillende manieren waarop mensen informatie tot zich nemen.
Zorg dat je aanspreekbaar bent
Niet iedereen durft te bellen, een bouwkeet binnen te stappen, of een vraag te stellen tijdens een informatieavond. Een duidelijke, begrijpelijke e-mail schrijven is ook niet een vaardigheid die iedereen van nature bezit.
Zorg er daarom altijd voor dat je via verschillende kanalen aanspreekbaar bent voor de omgeving. Dat maakt de afstand tussen jou en de omgeving kleiner. Door het voor mensen eenvoudig te maken om zorgen te delen, voorkom je dat men met negatieve gevoelens blijft rondlopen. Bovendien kan je vaak in een vroeg stadium al de zorgen wegnemen en een praktische oplossing bedenken. Klachten lopen daardoor minder snel risico om te escaleren of zich op te stapelen.
Maak omgevingscommunicatie laagdrempelig met De BouwApp
Als aanbieder van de BouwApp zouden wij graag beweren dat door het inzetten van ons platform alle weerstand uit de omgeving verdwijnt. Helaas is dat niet waar. De BouwApp helpt je echter wel om op een toegankelijke, laagdrempelige manier met de omgeving te communiceren.
Ook maakt de BouwApp het makkelijk om je omgeving een luisterend oor te bieden. Omwonenden en andere geïnteresseerden kunnen op laagdrempelige manier hun zorgen delen. Daardoor heb je meer grip op de sentimenten in de omgeving en voorkom je dat de weerstand echt voeten in de aarde krijgt.
De BouwApp helpt jou de afstand tot jouw projectomgeving te verkleinen waardoor je de kans op weerstand het hoofd biedt.