Met inmiddels ruim 600.000 downloads vertrouwen enorm veel mensen dagelijks op de BouwApp voor het verkrijgen van belangrijke projectinformatie.
Wij voelen dan ook een enorme verantwoordelijkheid om een zo goed mogelijk product op de markt te zetten. Niet alleen voor onze klanten, maar ook voor de duizenden buurtbewoners, winkeliers, forenzen en andere geïnteresseerden die de BouwApp dagelijks openen op hun telefoon.
Bij het openen van de nieuwe BouwApp valt het je direct op dat er een nieuw ontwerp is. Onder de motorkap is er echter ook veel gesleuteld. De nieuwe BouwApp steunt op de volgende principes:
- Het bevorderen van betrokkenheid
- Het verbeteren van gebruiksgemak
- Het introduceren van een gebiedsgerichte benadering
In dit artikel lees je hoe we daar precies richting aan hebben gegeven.
Onboarding
Iedere dag zijn er honderden mensen die de BouwApp voor het eerst op hun telefoon installeren. Voor bestaande gebruikers is de nieuwe BouwApp natuurlijk ook een hele verandering. We zagen hierin de noodzaak om iedereen met heldere stappen te helpen navigeren door de (vernieuwde) BouwApp.
Een belangrijk onderdeel van deze ‘onboarding’ is het toevoegen van locaties. Dit helpt gebruikers om zowel actuele projecten als projecten die in de toekomst starten eenvoudig te vinden en te volgen. Naast je directe woonomgeving, kun je bijvoorbeeld ook je werklocatie of sportlocatie opgeven.
De homefeed
De grootste verandering in de nieuwe BouwApp is de manier waarop updates getoond worden. We zochten namelijk naar een manier om het volgen van meerdere projecten eenvoudiger te maken. In plaats van een project-specifieke tijdlijn, hebben we een omschakeling gemaakt naar een ‘homefeed’. In deze feed verschijnen updates van alle projecten die je volgt handig in één overzicht. Ook verschijnen af en toe suggesties voor (nieuwe) projecten in de buurt.
Je kunt updates nu ook filteren. Deze filters zijn gebaseerd op de categorieën die je een update meegeeft in de beheermodule. Dit helpt gebruikers van de BouwApp om meer overzicht in de tijdlijn te scheppen.
Waar je voorheen alleen de foto’s in updates kon delen via Social Media, kun je vanaf nu ook volledige updates delen. Hiermee bieden we de mogelijkheid om belangrijk nieuws makkelijker via andere kanalen te kunnen verspreiden.
Doe mee
Omgevingsmanagement is de laatste jaren steeds meer gegroeid naar een interactieve samenwerking tussen bouwers en de omgeving. Niet alleen vertellen wat je gaat doen, maar de omgeving nauw betrekken bij het verbeteren van de leefomgeving en de manier waarop je daarover communiceert. In de praktijk zien we dat participatie en inspraak steeds belangrijker worden.
De interactieve elementen waren er al. Met de tevredenheidsmonitor, enquêtes en polls maken we het voor iedere omgevingsmanager eenvoudig om sentimenten en meningen op te halen uit de omgeving. Om de interactie te verhogen, hebben we al deze elementen gebundeld en een prominente plek in het hoofdmenu gegeven. Gebruikers van de BouwApp worden op deze manier meer aangespoord om mee te doen.
De nieuwe “Doe mee” pagina past ook in een toekomstgerichte horizon. Achter de schermen zijn we namelijk druk bezig met het uitdenken van nieuwe functies die de BouwApp nóg geschikter zullen maken voor participatie. Met het lanceren van deze pagina sorteren we daar alvast op voor.
Notificatiecentrum
De mogelijkheid om pushnotificaties te versturen, is misschien wel de meest geliefde functie van de BouwApp. Het stelt omgevingsmanagers in staat om snel en simpel belangrijk nieuws onder de aandacht te brengen. De omgeving blijft zo altijd goed geïnformeerd op het juiste moment.
Wat echter nog miste was een helder overzicht in de app zelf van deze pushberichten. Met het nieuwe notificatiecentrum als vast onderdeel in het hoofdmenu brengen we notificaties beter en vooral ook langer onder de aandacht.
De vernieuwde projectpagina
In het nieuwe ontwerp is de manier waarop projecten tonen ook flink op de schop genomen. De meest in het oog springende verandering is het projectmenu, dat van onderaan naar boven is verplaatst.
Het zoeken naar een functionele oplossing was onze belangrijkste overweging voor deze aanpassing. We zochten naar een manier om plaats te bieden aan het continue groeiend aantal functies. Het menu onderaan werd qua ruimte simpelweg te beperkend. Niet alleen voor de huidige functies, maar ook de voor de functies die we in de toekomst willen toevoegen.
Wanneer is het nieuwe ontwerp beschikbaar?
In de maand mei legden we het eerste ei. Toen hebben we al de mogelijkheid opgenomen om tussen het oude en nieuwe ontwerp te schakelen. Hiermee hebben we gebruikers en klanten de kans gegeven om alvast te wennen aan de aankomende veranderingen. De feedback die we daaruit hebben ontvangen heeft ons ook enorm geholpen om bepaalde zaken te verbeteren of in heroverweging te nemen.
De komende weken rollen we dit nieuwe ontwerp volledig uit naar alle gebruikers van de BouwApp. Dit doen we gefaseerd, wat inhoudt dat we de update telkens naar een bepaald percentage gebruikers uitrollen (1%, 2%, 5%… etc.). Dit geeft ons een veiligheidsmarge, mochten we constateren dat gebruikers om wat voor reden dan ook problemen ervaren.
Vragen of opmerkingen?
Wellicht heb je na het lezen van dit artikel of het zien van het nieuwe ontwerp vragen of opmerkingen. Mogelijk werken bepaalde dingen niet meer zoals je gewend bent of kom je iets tegen dat je ons wil melden. We nodigen je van harte uit om ons daarmee te benaderen via [email protected]