Wie een aanbesteding voor een bouw- of infraproject wil winnen, moet met een uitstekend voorstel op de proppen komen. Door de Europese aanbestedingsregels (EMVI) wordt niet alleen de prijs, maar ook de kwaliteit meegewogen bij de gunning. Omgevingsmanagement weegt steeds zwaarder in de beoordelingscriteria. Om planschrijvers te helpen hebben wij de driedelige blogserie ‘Omgevingsmanagement in aanbestedingen’ geschreven.
De tijd dat omgevingsmanagement enkel draaide om het informeren van stakeholders ligt inmiddels ver achter ons. Tegenwoordig is het zaak om de omgeving te betrekken en de verbinding aan te gaan. Bovendien is omgevingsmanagement steeds meer iets wat opdrachtgever en opdrachtnemer samen doen. Dat vraagt om goede afstemming, evaluatie en tussentijdse bijsturing. Hoe ontzorg je de opdrachtgever zonder dat deze de controle verliest?
Met deze blogserie helpen wij planschrijvers om een onderscheidend en hopelijk winnend omgevingsmanagementplan te maken. Uiteraard begint het allemaal met het doorgronden van de uitvraag. Zorg ervoor dat je begrijpt wat de opdrachtgever verlangt en hoe de beoordeling is opgebouwd. Zodra je dat op orde hebt, helpen deze drie blogs je om je gedroomde opdrachtgever omver te blazen met een strak plan.
Winnende omgevingsmanagementplannen
Een standaard omgevingsmanagementplan dat je knipt en plakt uit een eerdere aanbesteding is een absolute no-go. Je scoort alleen als je laat je zien dat je omgeving begrijpt en inspeelt op de zorgen en kansen die er liggen. In dit eerste deel lees je hoe je de omgeving in kaart brengt en daarmee een waardevolle basis legt.
Een winnend omgevingsmanagementplan in 5 stappen
Aanbestedingskansen vergroten
Vertel niet alleen welke tools je inzet en welke functionaliteiten die hebben. Een concurrent die dezelfde tools gebruikt scoort dan evenveel punten als jij. Onderscheid daarom op hoe je de tool inzet. Stel doelen, formuleer acties en plan evaluatiemomenten in. In dit tweede deel lees je hoe je een goed plan zo uitwerkt, dat het een zo hoog mogelijke score of fictieve korting oplevert.
Vergroot je aanbestedingskansen met meetbare omgevingsdoelen
Onderscheidende aanbestedingsplannen
Denk out-of-the-box. Organiseer of faciliteer iets wat misschien buiten de scope van het project ligt, maar wel waardevol is voor de omgeving. Denk bijvoorbeeld een evenement, werk samen met lokale ondernemers of scholen in de buurt. In het laatste deel van de blogserie lees je hoe je jouw creativiteit verbindt met de kennis van de omgeving zodat je zeker weet dat je de verwachtingen van de opdrachtgever overtreft.