In het gemoedelijke Losser werkt Dura Vermeer sinds 2019 aan de herinrichting van het dorpscentrum. Het project is zowel in de Dura Vermeer BouwApp als in de algemene BouwApp te volgen. Het project springt eruit vanwege de vele updates, de hoge betrokkenheid en het creatieve gebruik van de app. Wij gebruiken het dan ook vaak als voorbeeld en inspiratie voor iedereen die onze apps inzet. Hoog tijd voor een interview met de beheerder: Mariëlle Schrijver- Booijink. Omgevingsmanagement vanuit een goed hart, met een doordachte strategie en veel creativiteit.
Over Marielle Schrijver-Booijink
Mariëlle werkt als communicatieadviseur bij COMcept, een adviesbureau voor de publieke sector. Op de website van het adviesbureau staat ze treffend beschreven: “Meer dan een Schrijver”. Dat is niet alleen een spitsvondige woordspeling op haar achternaam, maar bovenal een treffende beschrijving van wie ze is en wat ze doet. Ze draagt graag haar steentje bij aan de maatschappij en voelt zich daarom als een vis in het water in haar rol als communicatieadviseur bij het project Centrumplan Losser.
Ideologie in omgevingsmanagement
Mariëlle informeert de projectomgeving zoals ze zelf graag geïnformeerd wordt: transparant en eerlijk. Ze gebruikt ‘gewone mensentaal’ en stelt ook vragen, in plaats van alleen te zenden. Ook ziet ze een belangrijk verschil tussen hinder en hinderbeleving. Ze is ervan overtuigd dat goede communicatie en een goede band met de projectomgeving een positief effect heeft op de beleving van hinder. Eerlijk is eerlijk: overlast van vriendelijke buren is beter te verdragen dan overlast van vervelende buren. En dat is precies de insteek: een goede tijdelijke buur zijn voor de projectomgeving.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Bij het project in Losser ging het complete centrum van een hecht dorp op de schop. Dat levert niet alleen praktische hinder zoals geluidsoverlast en omleidingen, maar raakt ook het sentiment van de dorpsbewoners. Mariëlle betrekt daarom de omgeving bij de besluitvorming. “We hebben verschillende varianten van de planning voorgelegd aan de bewoners. Wat komt jullie het best uit?”. Zo beslist de gemeenschap mee.
Een mooi voorbeeld is het carnavalsfeest (pre-corona). Een belangrijk feest voor veel bewoners van het Twentse dorp. “We hebben speciaal voor carnaval de weg waar we aan werkten vrijgemaakt voor de optocht, zodat deze door kon gaan zoals de mensen wilden.” En daar bleef het niet bij. Het bouwteam ging samen de feesttent in. “Het was een fantastisch feest om mee te maken! Mensen kwamen naar ons toe om te vertellen dat ze het waardeerden”. Het ‘buurmanschap’ blijft dus zeker niet alleen bij mooie woorden.
Het is (helaas) niet altijd carnaval, maar ook op normale dagen haalt Mariëlle samen met haar collega’s alles uit de kast om een goede tijdelijke buur te zijn. “Het belangrijkst daarbij is om benaderbaar te zijn. We zorgen ervoor dat we altijd aanspreekbaar zijn, bijvoorbeeld door de inzet van een buurtconciërge. Ook de andere medewerkers op en rond de bouwplaats stellen zich toegankelijk op. Mariëlle zorgt ervoor dat alle vragen in een dossier terechtkomen, zodat ze zeker weet dat alles netjes wordt afgehandeld. “In het bouwteam hebben we altijd aandacht voor de omgeving. Door dit continu een belangrijk onderwerp te maken, zorgen we ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.” En of dat werkt? Dat stratenmakers mensen helpen om met hun boodschappen de weg over te steken, zegt genoeg. De omgeving staat echt centraal bij dit ingrijpende project in Losser.
Rol van de BouwApp
Het inzetten van de BouwApp ondersteunt Mariëlle bij de omgevingsvriendelijke aanpak bij dit project. “In de app laten we ons gezicht zien. Letterlijk. We brengen de verschillende medewerkers in beeld en maken het persoonlijk. Dat zorgt ervoor dat veel mensen in de omgeving ons herkennen en aanspreken. Veel inwoners van Losser kennen de bouwers en buurtconciërge bij de voornaam” Ook kiest Mariëlle om de ‘funfactor’ toe te voegen via de BouwApp. Zo is er een kleurplatenwedstrijd georganiseerd en werd er projectmerchandise verloot. Mariëlle benadrukt dat ook transparantie belangrijk is. “We communiceren altijd transparant over het project. Als de planning uitloopt dan melden we dat zo snel mogelijk en leggen we ook uit waarom”. Bij sommige vragen in de app geeft Mariëlle een seintje aan de buurtconciërge, die vervolgens langs komt bij de omwonende.
Het resultaat
Dat de aanpak van Mariëlle prettig is voor de omgeving staat als een paal boven water. Maar wat levert het eigenlijk op voor het projectteam? Over het antwoord hoeft ze niet lang na te denken. “Glimlachende mensen. Ze kennen ons bij naam en maken een praatje. Het gebeurt zelfs dat omwonenden koffie brengen naar de bouwers of iets leuks voor ze achterlaten.” We mogen concluderen dat het ‘buurmanschap’ zoals Mariëlle het voor ogen had, uitstekend is geslaagd.
Bekijk het project en laat je inspireren door dit uitstekende staaltje omgevingsmanagement.