Omgevingsmanagement gaat al lang niet meer alleen over tijdig informeren, het gaat steeds meer om draagvlak en betrokkenheid. Je bent snel geneigd te denken vanuit de relatie tussen de projectorganisatie en de omgeving. Maar wat als je nog een stap verder gaat en zorgt voor meer verbinding en cohesie binnen de omgeving zelf? Daarmee overtref je alle verwachtingen in je aanbestedingsplan!
Om een EMVI te winnen is het essentieel om je te onderscheiden. Allereerst moet je de uitvraag doorgronden en de omgeving leren kennen. Vervolgens zet je dit zo concreet mogelijk op papier, dan weet je zeker dat de beoordelaars jouw plan op waarde schatten. Dit is alles leidt tot een goed plan. Maar je wil natuurlijk meer dan ‘goed’. Je wil er met kop en schouders bovenuit steken. Om dat te bereiken heb je nog één ding extra nodig: creativiteit. Maar hoe verwerk je dat in een aanbestedingsplan?
Kom van je bureau
Een goed creatief idee ontstaat doorgaans niet als je tussen bellende collega’s achter je computerscherm zit. Zoek daarom met collega’s een inspirerende plek op voor een brainstorm. En wat is een betere locatie dan de projectlocatie zelf? Je gaat iets bedenken voor de mensen daar, dus ga daar gewoon naartoe. Vraag bijvoorbeeld of je een zaaltje mag gebruiken in het buurthuis. Je zult zien dat de locatie zelf je al op ideeën brengt.
Betrek de omgeving
Als het goed is heb je al kennis gemaakt met vertegenwoordigers van de stakeholders in de omgeving. Daardoor heb je al behoorlijk een beeld van de buurt. Welke problemen spelen er, waar lopen mensen tegenaan? Maak ook gebruik van de vindingrijkheid en het netwerk van ondernemers in de omgeving. Zij zitten vaak boordevol ideeën en kennen de omgeving als de beste. Nodig ze dus vooral uit bij de brainstorm, of check of ze je plannen willen aanvullen.
Voorbeelden uit de praktijk
In de BouwApp zien wij tal van voorbeelden voorbij komen van out-of-the-box omgevingsmanagement. Zo deelde Omgevingsverbinder Rieke kerststollen uit van de lokale bakker, organiseerde ze workshops bloemschikken voor kinderen met de bloemist en nog veel meer (hier lees je er meer over). In Utrecht plaatste Heycop tekeningen van kinderen op de bouwhekdoeken en bij tal van projecten worden allerlei kleine en grote evenementen georganiseerd.
‘Ja, maar….’ budget en andere bezwaren
Het organiseren van een event of een leuke actie kost geen tonnen. Meestal kost het een paar honderd tot hooguit een paar duizend euro. Weet je wat pas echt duur is? Arbeidsuren steken in verliezende aanbestedingsplannen. Durf daarom uit te pakken en stel budget beschikbaar voor out-of-the-box omgevingsmanagement. Zijn je collega’s niet overtuigd? Wij helpen je graag aan mooie voorbeelden en klinkende resultaten!
Omgevingsmanagement in aanbestedingen
Bekijk onze overige blogs over omgevingsmanagement in aanbestedingen: