Op ons platform verschijnen steeds meer projecten met een eigen naam, een pakkende slogan en een eigen huisstijl. Er is duidelijk nagedacht over hoe deze projecten worden gepresenteerd. Dit opkomende fenomeen heet ‘project branding’, je zou het het kruispunt tussen omgevingsmanagement en marketing kunnen noemen. Wat zijn de voordelen van deze aanpak en kleven er ook nadelen aan?
Wat is project branding?
Project branding is het doordacht opbouwen van een herkenbaar merk rondom een bouw- of infraproject. De term ‘branding’ komt uit de marketingwereld en draait om het positief beïnvloeden van de perceptie van het publiek.
Het doel van project branding in de bouw- en infra is om een positief imago te creëren, waardoor weerstand afneemt en de omgeving zich meer betrokken voelt bij het project.
Project branding in de praktijk
Het meest gevolgde project in de BouwApp, Spoorzone Ede, is een project waarbij het principe van project branding wordt toegepast. Spoorzone Ede is de overkoepelende naam van alle verschillende deelprojecten die samen zorgen voor een complete metamorfose van het stationsgebied.
De aannemers werken samen onder de naam EdesPoort. Het project heeft een eigen herkenbare huisstijl, die ook verwerkt is in een eigen app op ons platform.
Hart van Zuid Rotterdam
Een ander voorbeeld in de BouwApp is Hart van Zuid Rotterdam. Bij dit ingrijpende project werken verschillende aannemers samen met de Zuid-Hollandse gemeente aan de vernieuwing van het gebied rondom het Zuidplein en Ahoy. Deze partijen hebben De Omgevingsverbinder ingeschakeld, een bureau dat zich naast omgevingsmanagement heeft gespecialiseerd in project branding.
Naast professionele communicatieuitingen in onder meer buurtmagazines en de BouwApp, organiseren zij ook allerlei activiteiten die voor meer onderlinge verbinding zorgen in de buurt.
De voordelen van project branding
Voordeel 1: Een frisse start
Soms heeft een gemeente of aannemer een negatieve reputatie in de buurt. Door project branding te gebruiken als afzender, kunnen negatieve associaties uit het verleden worden omzeild. Deze aanpak biedt de mogelijkheid om, ongeacht eerdere ervaringen, een nieuwe en positieve relatie met de omgeving op te bouwen.
Voordeel 2: Herkenbaarheid en duidelijkheid
Bij complexe projecten met diverse betrokken partijen zorgt project branding voor uniforme communicatie en een centraal aanspreekpunt. Dit verhoogt de herkenbaarheid en de duidelijkheid voor de omgeving. Ondanks al die verschillende partijen, wordt de projectorganisatie als één geheel ervaren door de omgeving.
Voordeel 3: Versterking van loyaliteit en betrokkenheid
Geslaagde project branding leidt tot loyaliteit van de projectomgeving en zorgt voor een gevoel van betrokkenheid. Het bereiken van een positief betrokken projectomgeving is vaak het ultieme doel van project branding. Je creëert een sfeer en imago waar mensen enthousiast van worden en waar ze graag bij willen horen.
De nadelen van project branding
Nadeel 1: Tijd en geld
Voor de meeste partijen is het het makkelijkst om gebruik te maken van de eigen huisstijl. De templates staan al klaar en je kunt het gewoon doen zoals je altijd al deed. Om een succesvolle brand te ontwikkelen moet er een huisstijl ontwikkeld worden en moeten er mensen zijn die over de huisstijl waken. En dat kost tijd en geld.
Nadeel 2: Opbouw van imago kost tijd
Een positief imago ontstaat niet vanzelf. Als een gemeente bijvoorbeeld al een sterke band heeft met de omgeving, is het zonde om die goodwill niet te benutten door een nieuw merk te introduceren. In dat geval moet de band opnieuw worden opgebouwd, wat aanzienlijke tijd kan vergen.
Nadeel 3: Tijdelijkheid van het Imago
Een succesvol afgerond project en bijbehorende branding zorgen niet automatisch voor een blijvend positief imago voor de betrokken partijen, zoals de gemeente of de aannemer. Het positieve imago wordt eerder geassocieerd met het tijdelijke projectmerk. Daardoor loop je het risico dat je niet blijvend profiteert van een succesvol project.
Project branding is geen pleister
Hoewel project branding een boost kan geven aan de positieve beleving van een project, werkt het niet als een pleister op een stinkende wond. Het is geen tovermiddel om alle negatieve ervaringen teniet te doen. De basis is en blijft om de omgeving op het juiste moment te informeren en te blijven luisteren naar de zorgen en wensen van de omgeving.
Het juiste besluit
Project branding is bij uitstek geschikt voor langdurige, impactvolle projecten waar meerdere partijen bij betrokken zijn. Voor korte projecten is het minder handig, omdat het opbouwen van merkbekendheid veel tijd kost. Benieuwd of project branding geschikt is voor jouw project? Onze ‘branding specialist’ Lucas Wijntjes staat klaar om vrijblijvend met je te brainstormen! Neem gerust contact op.