Men ziet sociale media vaak als een snelle, goedkope en gemakkelijke manier om mensen te bereiken. Voor veel mensen zijn sociale media onderdeel geworden van het dagelijks leven. Het lijkt dus geen gek idee om als omgevingsmanager de kanalen te gebruiken waar veel mensen op te vinden zijn. Sociale media worden dan ook regelmatig ingezet bij bouw- en infraprojecten. Daar kleven echter ook nadelen aan. In deze blog delen we onze kijk op enkele valkuilen van het gebruik van sociale media voor omgevingscommunicatie.
Beperkt bereik
Niet iedereen gebruikt sociale media. Dit sluit waarschijnlijk meteen een hele hoop stakeholders uit. Daarnaast is het de vraag of mensen op sociale media komen om met bouwbedrijven te communiceren. Bovendien zijn de gebruikers verdeeld over verschillende platforms. Op Facebook zitten relatief oude mensen en de jongste doelgroep vind je op TikTok, Snapchat en Instagram. Binnen een jaar kan alles overigens weer anders zijn.
Algoritmes bepalen of jouw bericht wordt gezien
Op sociale media bepalen algoritmes wie wat te zien krijgt. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen die jouw project volgt ook daadwerkelijk jouw updates ziet. Voor Facebookpagina’s geldt bijvoorbeeld dat gemiddeld slechts 5% van je volgers jouw bericht krijgen te zien. Ieder platform heeft weer andere algoritmes en deze zijn continu aan verandering onderhevig. Je hebt hier zelf geen enkele grip op, tenzij je besluit voor betaalde advertenties te kiezen.
Negativiteit is publiekelijk zichtbaar
Welke kanalen er ook worden gebruikt, het gebruik van sociale media kan riskant zijn voor bouwbedrijven: het kost tijd en energie om reacties te modereren en wanneer je negatieve feedback krijgt, is dat voor iedereen zichtbaar. Wanneer er online ruzies ontstaan tussen stakeholders, kan dit snel uren aan goed werk ongedaan maken, vooral als het onbeheerd wordt achtergelaten of onzorgvuldig wordt behandeld.
Wat is het alternatief?
Dus is er een alternatief voor het gebruik van sociale media voor omgevingscommunicatie? Een speciale app kan een goed alternatief zijn, omdat het bouwbedrijven een hogere mate van eigendom en controle biedt. Het is echter belangrijk om te onthouden dat technologie niet de enige oplossing is en dat zaken als persoonlijke ontmoetingen, briefwisselingen enzovoort meestal worden gewaardeerd door stakeholders en waarschijnlijk altijd hun plaats zullen hebben.
Tips voor als je toch sociale media voor omgevingscommunicatie inzet
Als je ondanks de beschreven nadelen er toch voor kiest om sociale media in te zetten, volgen hier 6 tips om de risico’s te beperken:
- Ontwikkel een duidelijk communicatieplan voor stakeholders, zodat je precies weet wat je wilt zeggen, aan wie en wanneer.
- Besteed tijd aan het leren kennen van je stakeholders en het begrijpen van de kanalen die ze al gebruiken.
- Plaats niet alleen berichten als er slecht nieuws is. Door regelmaat aan te brengen in je updates dwing je jezelf om het ook te vertellen wanneer alles goed gaat. Zo voorkom je dat er teveel negativiteit ontstaat.
- Een krachtig beeld zegt meer dan duizend woorden – en dat geldt ook voor een korte video. Het delen van multimedia-updates kan helpen om op relevante, interessante en boeiende manieren met het publiek te communiceren.
- Ontwikkel protocollen voor wanneer negatieve opmerkingen online verschijnen. Hoe vreemd het ook mag klinken, de manier waarop bedrijven met negatieve feedback omgaan, kan er uiteindelijk toe leiden dat hun reputatie bij stakeholders verbetert.
- Houd je pagina’s up-to-date. Wanneer men op je sociale media alleen achterhaalde informatie aantreft en regelmatige updates ontbreken, straal je onbewust uit dat je het niet zo belangrijk vindt om je stakeholders te informeren. Gebruik sociale media daarom nooit half, maar houdt je tijdlijn altijd actueel.