Hoe vervang je een 70 jaar oud stroomnetwerk én houd je stakeholders tevreden?
Zonnepanelen, elektrisch rijden, gasloos leven; het zijn slechts enkele voorbeelden van redenen waarom het Nederlandse energienetwerk steeds zwaarder belast wordt. Particulieren zijn stroomleveranciers geworden, stroom komt niet meer voornamelijk van centrales, maar ook van zonne- en windparken én het hele land moet in 2050 gasloos zijn.
Deze veranderingen zijn zo snel gegaan dat het bestaande netwerk mee moet veranderen. Dat betekent nieuwe kabels, vernieuwde hoog-, midden- en laagspanningsfaciliteiten plus een netwerk dat teruglevering van particulieren en bedrijven probleemloos kan verwerken.
Dieuke Boogaard, freelance adviseur omgevings- en projectcommunicatie, is verantwoordelijk voor het tijdig informeren van stakeholders en omwonenden tijdens deze werkzaamheden. Daar gebruikt ze, net als haar collega’s, onder andere de BouwApp voor. Ik sprak met haar over de taak die voor haar ligt en over hoe de BouwApp een belangrijke rol speelt bij stakeholder communicatie tijdens de energietransitie in Nederland.
Informeren en adviseren
Als omgevings- en projectcommunicatie adviseur zet Dieuke haar tanden in de complexe projecten van Enexis. Dat doet ze in Drenthe, Groningen en Overijssel. Een nauwe samenwerking met de betrokken omgevingsmanagers en aannemers is essentieel voor haar werk. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de informatieverstrekking over het bouwproject en één van de kanalen die ze daarvoor gebruiken is de BouwApp.
Dieuke informeert en adviseert bij meerdere projecten tegelijkertijd, terwijl de omgevingsmanagers en aannemers de BouwApp van content voorzien. “Zo zorgen we er voor dat omwonenden en stakeholders goed en tijdig geïnformeerd zijn over aanstaande projecten en projecten in uitvoering. Dat varieert van een nieuwe aansluiting of het versterken van het laagspanningsnetwerk bij mensen in de straat, tot het uitbreiden of vernieuwen van een midden/hoogspanningsstation.”
Aanpassen, uitbreiden en vernieuwen
Dieuke werkt aan verschillende soorten projecten. Was er vroeger in een gebied één centrale vanwaar de stroom werd verspreid over de afnemers, nu zijn het ook zonneparken, windparken én particulieren die stroom leveren. Daarbij zijn er windparken op zee bijgekomen, een nieuwe locatie waarvan stroom wordt aangeleverd. De bestaande structuur van dit netwerk is niet meer voldoende en moet worden aangepast en uitgebreid.
Enexis werkt aan het midden- en laagstroomnetwerk van Nederland. Zij moeten onder andere 15.000 nieuwe elektriciteitshuisjes plaatsen, ze leggen 1 op de 3 straten open voor nieuwe bekabeling en nemen soms complete dorpen in één keer onder handen. Het vernieuwen van de al bestaande infrastructuur is hier vooral belangrijk.
Omwonenden tevreden houden
Een grote uitdaging die Dieuke tegenkomt is het tevreden houden van de omwonenden. “We hebben een van de meest betrouwbare elektriciteitsnetwerken ter wereld”, legt ze uit. Mensen in Nederland zijn niet gewend aan stroomuitval. Het is de taak van Dieuke en haar collega’s om uit te leggen dat werk aan een netwerk dat het eigenlijk altijd doet echt nodig is.
Uiteraard stuit ze dan regelmatig op tegenspraak. Kritiek zoals “Hadden jullie dat niet al eerder kunnen doen?” of “Vorig jaar waren ze ook al in de straat voor riolering en glasvezel. Kan dat niet allemaal in één keer?” wordt regelmatig door omwonenden geuit. Dieuke en collega’s hebben niet alleen de taak om klachten te verminderen, maar ook om begrip en draagvlak te creëren.
Uit haar verhaal wordt snel duidelijk dat je verplaatsen in de omwonenden de sleutel is tot tevredenheid in de omgeving. Dit doet ze door op een logische volgorde te informeren. Ze geeft eerst de praktische informatie: wat gaat er gebeuren, wanneer, en wat merkt de omwonende daarvan. De nut en noodzaak van het project zijn voor omwonenden pas daarna interessant. Grote woorden zoals energietransitie en netcongestie gebruikt Dieuke liever niet in haar communicatie. Het zijn kleine dingen, zoals informeren over een tijdelijke andere plek voor de kliko of een oplossing voor het speciale vervoer van een hulpbehoevende omwonende die het verschil maken.
Dieuke en de BouwApp
Door de complexiteit van haar projecten, ziet Dieuke een grote rol weggelegd voor de BouwApp. Ja, ze communiceert ook via brieven, buurtbijeenkomsten, projectpagina’s, advertenties en gemeentepagina’s. Ze werkt zelf al langer met de BouwApp en heeft deze recentelijk bij Enexis geïntroduceerd. Ook al heeft ze voldoende kanalen om te onderhouden, ze ziet de toegevoegde waarde van de BouwApp bij haar projecten wel degelijk in.
Het is het directe contact met de omgeving dat haar aantrekt in de BouwApp, zowel als de interactie die mogelijk is en de meerdere manieren om direct informatie te delen met betrokkenen. “Goed en tijdig informeren in gewone taal is belangrijk”, geeft ze aan en de BouwApp is een ideaal kanaal waarmee grote bedrijven zoals Enexis benaderbaar en menselijk worden gemaakt. “Ik vind het belangrijk dat omwonenden weten dat ze op een laagdrempelige manier contact met ons kunnen opnemen en we elkaar met respect behandelen.
De toekomst
‘Wat in de afgelopen 70 jaar aan stroomnetwerk is gebouwd, moeten wij in de komende 7 jaar verdubbelen. En wat nu als de zeven jaar voorbij is? Het netwerk is verdubbeld en vernieuwd, alle zonnepanelen zijn voorzien, elektrische auto’s kunnen probleemloos worden opgeladen en het netwerk kan er weer tientallen jaren tegenaan? Dieuke weet zeker dat er tegen die tijd weer andere uitdagingen zijn. De energietransitie verandert snel. “Waren eerst de zonnepanelen een obstakel, het onderwerp van gesprek is nu de thuisbatterij, bijvoorbeeld, en we hebben een nieuwe Omgevingswet. Wie weet hoe de situatie er over zeven jaar uit gaat zien?”
Dieuke heeft wel een wens: “Ik hoop dat mensen niet alleen aan een goedwerkend stroomnetwerk gewend zijn, maar dat de omgeving ook kan wennen aan een goede communicatie. Dat ze goed en tijdig geïnformeerd zijn, en op een prettige manier snel contact kunnen hebben.” Dit is een wens die we bij de BouwApp zeker met haar delen.