Sinds de zomer van 2020 maakt gemeente Neder-Betuwe gebruik van de BouwApp voor omgevingscommunicatie. We spraken met Marianne van Bruxvoort die namens de gemeente de projecten beheert. Aan de projecten werken veel verschillende partijen. Marianne is als centraal aanspreekpunt de rots in de branding voor omwonenden.
Van Facility Management naar Omgevingsmanagement
Marianne werkt sinds de zomer van 2020 als Projectassistent en Omgevingsmanager bij de gemeente Neder-Betuwe. Ze is betrokken bij meerdere projecten die grotendeels tegelijkertijd plaatsvinden. Haar achtergrond ligt bij Facility Management, wat ze studeerde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarna werkte ze als Facilitair Medewerker en volgde ze een deeltijdopleiding Directiesecretaresse. Na enkele jaren in het bedrijfsleven ging ze aan de slag bij de gemeente Ede, waar ze voor het eerst in aanraking kwam met ruimtelijke projecten. Daarna breidde ze haar kennis en ervaring uit bij de gemeente Rheden. Bij Neder-Betuwe viel ze met haar neus in de boter. Op dat moment speelden er namelijk verschillende impactvolle projecten waarvoor ze nu vol passie het omgevingsmanagement verzorgt.
Karakteristieke gemeente tussen de rivieren
Neder-Betuwe is een Gelderse gemeente die letterlijk tussen de rivieren ligt. Wie met de auto of fiets (aanrader) door de gemeente dwaalt, stuit tussen al het groen en agrarische bedrijvigheid op mooie dorpen als Dodewaard, Kesteren, Ochten en Opheusden. Wat opvalt zijn de vele historische kerken die het landschap verrijken. De gebouwen mogen dan historisch zijn; het gebruik daarvan is dat allerminst. De gemeente kent veel trouwe kerkgangers die samen met alle andere inwoners karakter geven aan de schitterende groene omgeving.
Meerdere herinrichtingen tegelijkertijd
In het voorjaar van 2020 meldde de gemeente zich bij de BouwApp omdat er een aantal ingrijpende projecten op stapel stonden. Op dit moment (zomer 2021) pronken er vijf Neder-Betuwse projecten in de app, waaronder drie herinrichtingen. “De buurten die worden heringericht zijn gebouwd in de jaren 60”, vertelt Marianne, “het riool is aan vervanging toe en dat is direct de aanleiding om ook andere zaken te verbeteren. Bijvoorbeeld de smalle straten, het aantal parkeergelegenheden en de groenstructuur”. Aan Marianne de taak om goed naar de omgeving te luisteren, te informeren en de hinderbeleving zo veel mogelijk te beperken.
Marianne is het vaste aanspreekpunt voor de omgeving
Voor aanvang van de projecten was er binnen de gemeente veel overleg over hoe de communicatie moest verlopen tijdens de projecten. Waar sommige gemeenten de communicatie overlaten aan de aannemers, trekt Neder-Betuwe de communicatie juist naar zich toe. “Omdat er verschillende aannemers actief zijn, is het voor de omgeving niet altijd duidelijk bij wie ze moeten zijn”, legt Marianne uit. Via de BouwApp kunnen de omwonenden direct contact opnemen met Marianne. “Daardoor ben ik het centrale aanspreekpunt. Ik sta in nauw contact met de andere partijen en zorg ervoor dat alle vragen worden beantwoord.” Omwonenden en andere stakeholders hebben daardoor een vertrouwd aanspreekpunt.
Slim gebruikmaken van de BouwApp
Marianne maakt enthousiast gebruik van de BouwApp. Ze plaatst veel updates en zet de BouwApp in als centraal informatie- en communicatiepunt. Ze plaatst regelmatig updates en is daarin behoorlijk creatief. “Ik plaats veel foto’s in de app zodat omwonenden een goed beeld krijgen van het project.” Als er een wijziging is in de planning, worden de volgers direct op de hoogte gesteld. Ook gebruikt Marianne de app als projectarchief voor de omgeving. “Ik zet veel bestanden op de ‘over-pagina’ van de app zoals bewonersbrieven en ontwerpen. Daarmee probeer ik alle informatie voor iedereen toegankelijk te maken.” Het zijn niet alleen bloedserieuze berichten die Marianne op de app zet. “Soms deel ik ook gewoon leuke weetjes of een poll.”
Tip voor andere gebruikers van de BouwApp
Marianne gebruikt de polls onder meer om de omgeving te vragen wat ze graag zien langskomen in de app. “Daardoor weet ik direct of onze updates worden gewaardeerd en of we dergelijke berichten vaker moeten plaatsen.” De manier waarop Marianne de app inzet, biedt veel inspiratie voor andere beheerders. Ze denkt vanuit de omgeving door zich als centraal aanspreekpunt op te stellen. Zo houd je als gemeente grip op het draagvlak, hoeveel partijen er ook aan het werk zijn.