De bewoners van Zevenbergen mogen uitkijken naar een nieuw ingericht centrum. Naast een haven voor kleine bootjes, komen er een wandelpromenade en heerlijke terrassen. Helaas is dit niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. In april 2019 is de bouw gestart en naar verwachting is het project eind 2020 afgerond. Omwoners en andere geïnteresseerden kunnen het impactvolle project op de voet volgen via de BouwApp. Wij spraken met de omgevingsmanager en een bewoner over de ontwikkelingen in het centrum van het Brabantse dorp.
Impactvol project in het centrum
De gedempte haven van Zevenbergen wordt ‘ontdempt’. Dat is niet zomaar een idee van een enthousiaste wethouder die het centrum gezellig wil maken of ambities van Rotterdamse proporties nastreeft. Het terugbrengen van de haven is ontstaan uit noodzaak omdat in de Zeeuwse delta weer zout wordt gemaakt. Dit heeft impact op de landbouwgrond in de regio West-Brabant en Zeeland. Door de haven terug te brengen kan er ondergronds zoetwater worden aangevoerd naar de landbouwgebieden. Dit project vormde de aanleiding om het complete centrum van Zevenbergen opnieuw in te richten. Kortom: een impactvol project in het hart van een karakteristiek Noord-Brabants stadje.
Vervelende buurman
Ruben Herregodts is namens aannemerscombinatie Strukton Civiel Zuid / Van den Herik verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement van het project. Hij is zich ervan bewust dat Strukton / Van den Herik twee jaar lang de leefomgeving van bijna 15.000 inwoners verstoort. Herregodts schetst daarbij een treffende metafoor: ‘Wij zijn twee jaar lang een buurman voor de inwoners van het centrum. En ook nog eens een vervelende buurman die een heleboel overlast veroorzaakt. Daarom doen wij ons best om toch zoveel mogelijk een prettige buurman te zijn. Door ons vriendelijk, meedenkend en bovenal benaderbaar op te stellen.’
Benaderbaar met De BouwApp
Om daadwerkelijk als vriendelijke buurman benaderbaar te zijn, is Herregodts zoveel mogelijk in het projectgebied aanwezig en maakt hij gebruik van De BouwApp. Bewoners en andere stakeholders kunnen hem altijd bellen of een bericht sturen. Ook maakt hij gebruik van de tevredenheidsmonitor in de app om een vinger aan de pols te houden in het projectgebied. ‘Eén keer per twee maanden vragen wij aan de bewoners hoe ze onze werkzaamheden, aanwezigheid en communicatie ervaren. Hier halen wij actiepunten uit waarmee wij onze aanpak waar nodig aanpassen. Bovendien bespreken wij de tevredenheid van de omgeving aan de opdrachtgever.’
Enthousiaste bewoner
Dergelijke mooie woorden horen wij vaker van omgevingsmanagers. Maar is de omgeving daadwerkelijk tevreden over het ‘buurmanschap’ van Strukton / Van den Herik? We namen contact op met een betrokken bewoner. Art Frickus woont en werkt in een monumentaal pand middenin het projectgebied. Hoewel hij kritisch is over het geluid- en triloverlast – ‘af en toe beeft mijn huis op zijn grondvesten’ – benadrukt hij direct de prettige omgang met omgevingsmanager Ruben Herregodts. ‘Als er iets is kan ik direct bellen en komt Ruben meteen in actie.’
De vorderingen van het project volgt Frickus op de voet in de BouwApp. ‘Het voordeel van De BouwApp is dat alle informatie eenvoudig met de mobiel te vinden is. Bovendien is het prettig om als bewoner van het projectgebied via de push-meldingen altijd snel op de hoogte te zijn van wat er speelt. Niet alleen bij eventuele hinder of overlast, maar juist ook de hoogtepunten van het project’.