In de BouwApp zien we steeds vaker projecten voor dijkversterkingen, wat logisch is nu klimaatverandering het water steeds dreigender maakt.
De winter van 2024 liet weer zien hoe cruciaal goede dijken zijn: ondanks recordbrekende waterstanden hielden de meeste mensen in de risicogebieden droge voeten.
We duiken in één van deze projecten, tussen Lauwersmeerdijk en Vierhuizergat, we spraken met Hedwig en Meike van het omgevingsteam.
Hedwig Dijkstra en Meike Doornbos spelen als senior communicatieadviseur en omgevingsmanager een sleutelrol in het omgevingsteam van het project. Met hun collega’s spannen ze zich in voor een positieve projectbeleving.
Daarin gaan ze verder dan wat vaak bij andere projecten te zien is. Zo zetten ze niet alleen de BouwApp met veel enthousiasme in, maar gebruiken ze ook veel andere kanalen zoals een virtueel bezoekerscentrum.
De duurzaamste dijkversterking van Nederland
Tussen Lauwersoog en de Westpolder ligt de Groningse Lauwersmeerdijk. Die dijk voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Daarom wordt de dijk in opdracht van Waterschap Noorderzijlvest versterkt door Combinatie Waddenkwartier, bestaande uit Heijmans en GMB.
Het gaat bij dit project niet alleen om de veiligheid, maar er is ook aandacht voor natuur, recreatie en verkeer. Sterker nog: de projectorganisatie gaat voor niets minder dan ‘de duurzaamste dijkversterking van Nederland’. Het project ging in april 2023 in uitvoering en zal naar verwachting in 2027 afgerond zijn.
Uitdaging
Naast technische uitdagingen die komen kijken bij een dijkversterking, zijn er natuurlijk ook op het gebied van omgevingsmanagement de nodige uitdagingen bij dit project. Daarom is er veel aandacht voor de bewoners, reizigers, en de veelal agrarische landeigenaren in het gebied. Hedwig Dijkstra verduidelijkt: “Het onderhouden van een goede relatie met de lokale gemeenschap is essentieel. Het doel is om iedereen zich gehoord en gezien te laten voelen.”
Een bijzondere uitdaging vormen de duizenden bezoekers die jaarlijks het gebied bezoeken, of ze nu komen om te wandelen, fietsen, van de natuur te genieten, of op weg zijn naar de Waddeneilanden. Het bereiken van deze groep, die soms maar één keer per jaar langskomt, vergt speciale aandacht. Meike Doornbos wijst op de moeilijkheid: “Het vereist creativiteit en inzet om ook deze passanten te informeren en te betrekken bij het project. We zijn constant op zoek naar effectieve communicatiemethoden.”
Unieke aanpak
De aanpak van Combinatie Waddenkwartier in omgevingsmanagement is zonder twijfel uniek. “We zetten alles op alles om het project toegankelijk te maken voor iedereen die geïnteresseerd is,” vertelt Hedwig Dijkstra. Naast het volgen van de ontwikkelingen via de BouwApp, biedt het omgevingsteam een extra dimensie met een virtueel bezoekerscentrum. Daardoor kunnen mensen vanuit huis een digitaal uitstapje maken naar het projectgebied en veel leren over de omgeving en de het project.
De interactie met de lokale gemeenschap staat centraal. “Onze band met de omgeving is sterk. We zorgen ervoor dat niemand om ons heen het project kan missen,” voegt Meike toe. Het projectteam zorgt voor zichtbaarheid en betrokkenheid, zowel online als in de directe omgeving van het project. De volgers in de app worden niet alleen op de hoogte gehouden van de voortgang van de dijkversterking zelf, maar leren ook meer over de aanpassingen in de haven en de extra’s voor de natuur.
Virtueel bezoekerscentrum
“Het virtuele bezoekerscentrum biedt geïnteresseerden de unieke kans om de dijkversterking echt te beleven”, vertelt Hedwig. Met spectaculaire foto’s worden de bezoekers meegenomen in zowel geschiedenis als de toekomst van de dijk.
Bekijk het virtueel bezoekerscentrum
Resultaat van de aanpak
“De omgeving reageert positief op het project”, vertelt Meike. Ze vervolgt: “Mensen vinden het belangrijk om droge voeten te houden en zijn daarom betrokken. Maar dat er nog zoveel meer bij komt kijken, dat weet lang niet iedereen.”
De resultaten van de de tevredenheidsmonitor in de BouwApp, tonen aan dat de aanpak van het omgevingsteam haar vruchten afwerpt: de gemiddelde tevredenheid van volgers ligt op een 8,5. Mooi werk!