In de BouwApp verschijnen steeds meer projecten van ontwikkelende bouwers, projectontwikkelaars die zelf bouwen, of bouwbedrijven die zelf ontwikkelen. Deze organisaties pakken omgevingscommunicatie net even anders aan dan traditionele aannemers en opdrachtnemers. Eén van de ontwikkelende bouwers in de BouwApp is Plegt-Vos. Wij spraken met Milou Kottink, omgevingsmanager bij het project Heycop in hartje Utrecht.
Over Plegt-Vos en Milou
Plegt-Vos opereert als ontwikkelende bouwer door het hele land. Bij de meeste projecten gaat het om stadsappartementen, zo ook bij Heycop in Utrecht waar Milou Kottink omgevingsmanager is. Normaal gesproken werkt Milou als kopersbegeleider, maar bij dit project treedt ze voor het eerst op als omgevingsmanager. “We zien omgevingsmanagement enorm veranderen. Voorheen gooide de uitvoerder een briefje door de bus bij de omwonenden, maar de laatste tijd neemt omgevingsmanagement een vlucht.”
Milou zag dat haar collega’s het al druk genoeg hebben op en rond de bouwplaats en nam daarom de omgevingscommunicatie op zich. In haar zoektocht naar werkwijzen en kanalen voor omgevingscommunicatie stuitte ze op de BouwApp. Ze nam contact op en besloot de app in te zetten. En dat bevalt Milou, haar collega’s en bovenal de projectomgeving uitstekend.
Heycop – 416 appartementen in hartje Utrecht
Het project Heycop, waarvoor Milou de app inzet, speelt zich af in een dichtbevolkt gebied in Utrecht, vlakbij het centraal station en het historische centrum. Op het terrein van een voormalige soepfabriek realiseert Plegt-Vos 416 huurappartementen verdeeld over 13 gebouwen. Naar verwachting duurt het project drie jaar. Er zijn maar liefst 2500 omwonenden. Milou heeft plezier in haar nieuwe rol en maakt enthousiast en creatief gebruik van de BouwApp. En dat is precies de reden waarom we haar wilden spreken; voor een frisse blik op omgevingscommunicatie.
Bekijk het project Heycop in de webversie van de BouwApp
Volgers aangehaakt houden
Milou vindt haar keuze voor de BouwApp een logische: “Het is een behoorlijke operatie om 2500 brieven te bezorgen. Stel je voor dat we elke keer brieven sturen als we iets te melden hebben. Daar is geen beginnen aan. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone in zijn broekzak, ik vind het daarom niet meer dan logisch om een app in te zetten” De volgende vraag is hoe je de app inzet. Daarin heeft Milou best even moeten zoeken. “Als je eenmaal volgers hebt op je project in de app, dan wil je ze ook aangehaakt houden. Maar soms heb je gewoon niet zoveel te melden.” Daarop had Milou al snel iets gevonden: terugkerende rubrieken.
‘Werkzaamhedenwoensdag’ en ‘Flashback Friday’
Elke woensdag plaatst Milou een update onder de noemer Werkzaamhedenwoensdag. “Daarin laten we met foto’s zien wat we doen en brengen we collega’s op de bouwplaats in beeld.” Naast Werkzaamhedenwoensdag bedacht Milou nog een andere berichtenrubriek: Flashback Friday. Hierin blikt ze terug op afgeronde werkzaamheden of deelt ze foto’s van hoe de omgeving er vroeger uitzag. “Het voordeel is dat we altijd in contact blijven met de omgeving, ook wanneer alles volgens plan verloopt. Daarnaast is het voor mezelf een stok achter de deur om elke week iets te plaatsen”, vertelt de kersverse omgevingsmanager.
Waardering en enthousiasme
Dat de projectomgeving de aanpak van Milou waardeert, blijkt uit de interactie. “Het leuke is dat mensen het ook echt opmerken als ik een keer een week oversla. Mensen zijn echt benieuwd naar de voortgang en waarderen onze open communicatie”.
De voordelen die Milou van de BouwApp ervaart gaan verder dan ze vooraf had verwacht. “De app maakt de communicatie laagdrempeliger, twee kanten op. Wij kunnen de omgeving snel op de hoogte brengen, maar de omgeving weet ons ook te vinden.” Dat resulteert in een positief sentiment en dat merken ook haar collega’s op de bouwplaats. “Voorheen hadden ze vooral te maken met vragen en klachten vanuit de omgeving, maar nu zien ze ook de complimenten vanuit de omgeving. Juist de positiviteit rondom het project, en de waardering voor de mensen op de bouwplaats werkt enorm aanstekelijk en motiverend”, vertelt Milou enthousiast.
Wat kunnen we van Milou leren?
Milou is nieuw in het vak van omgevingscommunicatie en denkt niet in traditionele kaders. Ze gebruikt de kanalen en de taal van de mensen in de projectomgeving. Door niet alleen te informeren, maar ook te luisteren, verlaagt ze de drempel tussen de projectorganisatie en de omgeving. Door eerlijk en open te communiceren, creëert ze begrip en duidelijkheid. Hierdoor gaat omgevingscommunicatie niet om het voorkomen van klachten, maar het zijn van prettige buren voor de projectomgeving. En zeg nou zelf: overlast van je buren is toch veel beter te verdragen als ze aardig voor je zijn, met je meedenken en laten weten waar je aan toe bent?