Wat is de KWS app?
De KWS app is een BedrijfsApp gebaseerd op ons bestaande BouwApp platform. Via de KWS app volgt iedereen eenvoudig alle projecten die KWS uitvoert. Op dit moment zijn er 49 te volgen projecten die gezamenlijk 1036 volgers hebben.
Projecten van KWS volgen via de KWS app?
Projectomschrijving N204 Onderhoud
Aannemer: KWS
Opdrachtgever: Provincie Utrecht
In de zomer van 2018 werd groot onderhoud verricht aan de N204 tussen Woerden en Lopik. Daarbij werd een deel van het fietspad aangepast, een brug gerenoveerd en de weg gereconstrueerd. Door de werkzaamheden werd het dorp Linschoten op sommige momenten afgesloten van de buitenwereld. Daardoor werd het gebruik van de KWS app een noodzaak.
Resultaten
- 1036 volgers in de KWS app.
- Push-notificaties zorgden ervoor dat volgers tijdig geïnformeerd werden over omleidingen, waardoor verkeersoverlast gering was.
- Accuraat behandelen van klachten en vragen middels de conversatiemodule.
Promotie van project
Via verschillende kanalen informeert men doelgroepen en spoort men aan om de KWS app te gebruiken:
- Informatie-avonden
- Banners op bouwhekken
- Informatiebrieven met QR-code
- Tekstkar bij ingang Linschoten
- Actief rondvertellen door Omgevingsmanager en personeel KWS
Ervaring met de KWS app vanuit Omgevingsmanager
“Tijdens de aanbesteding van het project werd duidelijk dat omgevingscommunicatie een erg belangrijk onderdeel van het project was. Het dorp Linschoten is immers 100% afhankelijk van de N204. Bij werkzaamheden aan de weg ondervinden zij namelijk direct hinder. Accurate communicatie over afzettingen en omleidingen was een vereiste van de Provincie Utrecht. Als KWS hebben we daarom gebruik van de KWS app aangedragen in ons plan. Daarmee hebben we vervolgens gescoord!”
“De KWS app heeft enorme potentie bij projecten met grote impact op omwonenden en reizigers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan binnenstedelijke projecten en projecten zoals deze, waarbij Linschoten van de buitenwereld werd afgesloten. Gebruik van de KWS app heeft er zeker voor gezorgd dat we meer draagvlak hebben gekregen. Dat zie ik aan de waarderingen in de tevredenheidsmonitor binnen de App, waarbij we op het einde zelfs een 8,5 scoorden. Ook merk ik het bij de conversatiemodule. We hebben gedurende het project ruim 150 berichten ontvangen. Vele waren positief. En zelfs bij klachten hebben we na behandeling van de klacht positieve feedback en beoordelingen ontvangen. Voorwaarde was daarbij wel dat we snel moesten reageren.”
“Het hoogtepunt van gebruik van de KWS app was de 1000ste volger. Je komt dan vervolgens tot het besef dat ongeveer 25% van Linschoten de KWS app gebruikt, dat is meer dan de helft van alle gezinnen.”
Berry Heerschop, Omgevingsmanager
Ervaring met de KWS app vanuit Opdrachtgever
“Als opdrachtgever hebben we voorafgaand aan het project bepaald dat de aannemer eerste aanspreekpunt is voor de bouw- en hindercommunicatie tijdens de uitvoering. Toen de aannemer met het plan kwam om de KWS app in te zetten vonden we het een goed initiatief. Met een App kun je immers snel de meest actuele informatie met een grote groep omwonenden delen. Daarnaast biedt de KWS app de mogelijkheid om te reageren. De Provincie Utrecht is een voorstander van interactie bij infrawerken als deze. We waren erg tevreden over de inzet van de KWS app op dit project. Er waren veel volgers snel geïnformeerd. Ook was er veel interactie. KWS heeft de vragen en klachten vervolgens snel en accuraat opgepakt. Een App is één van de communicatiemiddelen die je kunt inzetten tijdens een bouw- of infraproject. In dit geval heeft de App een prima bijdrage geleverd.”
Clara van Foreest, Opdrachtgever