Projectomschrijving
Bouwbedrijf: Van der Heijden bouw en ontwikkeling te Schaijk
Opdrachtgever: Stichting GOO te Gemert en Stichting SAAM Scholen te Oss
Middels een Design & Build opdracht bouwt Van der Heijden bouw en ontwikkeling in Boekel een nieuw kindpark, genaamd Kindpark Boekel. Het kindpark is 2.488 m2 groot en bestaat uit de nieuwbouw van een basisschool, buitenschoolse opvang en andere multifunctionele ruimten die bedoeld zijn voor de gemeenschap in Boekel.
Duurzaam bouwen
Kindpark Boekel wordt een van de duurzaamste scholen van Nederland. Diverse aspecten binnen dit project zorgen ervoor dat er een GPR-score van 8,7 wordt gehaald. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een seizoensbuffer. De seizoensbuffer is een grote, ondergrondse bak met water die ervoor zorgt dat het kindpark in de zomer lekker koel is en in de winter aangenaam warm. Het werkt eigenlijk als een soort omgekeerde koelkast.
Resultaten
- 110 volgers in de BouwApp;
- Er zijn geen klachten van omwonenden of belanghebbenden, wat volgens Van der Heijden komt door tijdige communicatie, via de BouwApp.
Promotie van het project
Via verschillende kanalen worden de doelgroepen van diverse projecten geïnformeerd over gebruik van de BouwApp:
- Bouwhekdoeken;
- Brief aan omwonenden of belanghebbenden, of via opdrachtgever;
- Schoolkrant;
- Via de website van de school.
Omgevingscommunicatie voor Utiliteitsbouw
Anders dan in de Infra, is omgevingscommunicatie in de Utiliteitsbouw nog niet altijd vanzelfsprekend. Het initiatief komt veelal van de opdrachtnemer, terwijl in de Infra vaak de opdrachtgever omgevingscommunicatie vereist in EMVI- of BVP-aanbestedingen. Voor Van der Heijden bouw en ontwikkeling is goede omgevingscommunicatie erg belangrijk. Zo zijn zij het eerste bouwbedrijf in woning- en utiliteitsbouw dat de BouwApp integraal inzet. Ook hiermee laat Van der Heijden zien dat ze innovatief en vooruitstrevend zijn.
Ervaringen met de BouwApp
“Gebruik van de BouwApp is belangrijk bij nieuwbouwprojecten als deze. Het project kent veel omwonenden en verkeer. De communicatie met de toekomstige gebruikers, waaronder personeel en de ouders van kinderen, is echter net zo belangrijk. Middels de BouwApp brengen we ze op de hoogte van hinder- en hoogtepunten. We communiceren graag van tevoren al actief. Betrokkenen van het project weten dat er overlast ontstaat. Vaak is het bouwen zelf voor hen geen probleem. Maar de frequentie en wijze waarop gecommuniceerd wordt, is van wezenlijk belang. We leggen graag uit waarom bepaalde dingen moeten gebeuren en waar het voor dient. Op die manier creëren we draagvlak bij de omgeving. We willen klanten trots maken en daar hoort de omgeving ook bij. We zijn ons eigen visitekaartje en dat regelen we graag goed.”
“Een voordeel van de BouwApp is dat gebruikers geen profiel aan hoeven te maken, waardoor de app laagdrempelig is en er rekening wordt gehouden met privacy (AVG). Verder vinden we het erg fijn dat we de meldingen al van tevoren kunnen aanmaken. We kunnen precies plannen wanneer deze naar de gebruikers verzonden worden.”
Anne Wagenmakers, Commercieel medewerker