Jarenlang was de bouw van de The Mall Of The Netherlands het meest gevolgde project in de BouwApp. Inmiddels heeft Spoorzone Ede de begeerde plaats op het erepodium overgenomen. Het project is onlangs als eerste de magische grens van 5000 volgers gepasseerd. De drijvende kracht achter dit succes is omgevingsmanager Anica Kortland van aannemerscombinatie EdesPoort. Wij vroegen haar het hemd van het lijf over het project en het geheim achter het succes.
Spoorzone Ede is de overkoepelende naam van de bouw van het nieuwe station Ede-Wageningen en de infrastructuur eromheen. Na jarenlange voorbereidingen zijn de werkzaamheden gestart in 2021. De uitvoering is in handen van aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit Van van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen. De opdrachtgevers zijn ProRail, NS, en gemeente Ede.
Omdat het project grote impact heeft op de omgeving heeft de aannemerscombinatie omgevingsmanager Anica Kortland ingeschakeld. Zij werkt inmiddels 25 jaar in de bouwwereld waarvan de laatste jaren als zelfstandig omgevingsmanager. “Het gave is dat je een steentje bijdraagt aan de maatschappij. Nog jarenlang zie je mensen gebruik maken van de bruggen, tunnels of sporen waar je aan hebt meegewerkt, dat maakt je trots”.
Wat wordt er gebouwd?
Het oude station van Ede-Wageningen was aan vervanging toe. Anica: “We bouwen een nieuw station met een indrukwekkende perronkap van 23 grote driehoeken. Onderdeel van het nieuwe stationsgebouw is een moderne reizigerstunnel die afgelopen zomer in z’n geheel op z’n plek geschoven is. Als het nieuwe station klaar is, komt de zogenaamde ‘omklap’. Vanaf dat moment maken reizigers gebruik van het nieuwe station. Vervolgens slopen we het oude station en rijden nog een nieuwe fiets/voetgangerstunnel in.”
Net als op Station Zwolle komt er in het nieuwe station een ondergrondse stationshal van waaruit de reizigers per (rol) trap de perrons betreden. Iets ten oosten van het station wordt nog een langzaamverkeersbrug geplaatst. Deze brug verbindt de wijk Enka met het dichtbij liggende natuurgebied. Omdat alle sportievelingen hun fiets ook kwijt moeten, komt er ook nog een fietsenstalling met 6000 plaatsen. Kortom: het is een flink karwei.
Grote impact
Station Ede-Wageningen is een cruciaal onderdeel van de infrastructuur in de regio. Naast omwonenden en forenzen, maken ook veel studenten van Wageningen University & Research gebruik van het station. Vanzelfsprekend is het geen optie om, zoals Anica het zegt “de boel jarenlang dicht te gooien om in alle rust te kunnen bouwen, de trein moet immers blijven rijden.”
Daarom wordt er continu gepuzzeld om het werk te realiseren met zo weinig mogelijk overlast. “De trein heeft 24 dagen niet gereden, in die periode hebben wij alle sporen vernieuwd en de reizigerstunnel ingeschoven”, vertelt Anica trots. Dit spektakel was live te volgen via de webcam in de app en telde op sommige dagen wel 10.000 kijkers. Volgend jaar volgen nog een aantal kortere treinvrije periodes om het werk te realiseren en in 2024 is er nog een langere periode nodig om de fiets/voetgangerstunnel te plaatsen.
De communicatiestrategie
De betrokken partijen communiceren gezamenlijk vanuit de noemer Spoorzone Ede. Anica is namens EdesPoort verantwoordelijk voor de bouwcommunicatie. Ze merkte dat er veel vragen waren en dat deze niet alleen over hinder en overlast gingen. “Ik merkte dat er bredere behoefte aan informatie was, er is echt belangstelling voor dit project”. Daarom besloot Anica om veel updates te plaatsen in hun eigen projectapp ‘Spoorzone Ede’.
“Ik plaats niet alleen berichten over de planning en hinder. Ik neem de omgeving ook mee in het technische verhaal en leg uit wat de reden is van sommige werkzaamheden en hoe we overlast zoveel mogelijk voorkomen. Bijvoorbeeld door veel ‘kunstwerken’ voor te bouwen op andere locaties. En als er veel vragen over hetzelfde onderwerp binnenkomen, dan maak ik over dat onderwerp een bericht. Daarnaast probeer ik alle vragen binnen een dag persoonlijk te beantwoorden”.
Hoe pakt het uit?
De aanpak van Anica blijkt een schot in de roos; het aantal downloads ging door het dak. De teller staat inmiddels op meer dan 5000 volgers. Daarmee is Spoorzone Ede het meest gevolgde project in de BouwApp ooit. De volgers zijn razend enthousiast. Dat blijkt onder meer uit de hoge score in de tevredenheidsmonitor en het onderzoek dat twee keer per jaar door een extern bureau wordt uitgevoerd. De respondenten beoordelen de communicatie met een 7.9, het gemiddelde cijfer uit de tevredenheidsmonitor in de app is zelfs een 8,3.
“Bij dit project is de app nog handiger”, vertelt Anica, “het omland bij het station is heel groot, vanwege de regiofunctie. Met bewonersbrieven komen we er simpelweg niet en last but not least het is een snel (sneller dan de postduif) en duurzaam middel (scheelt veel papier)”. Voorlopig kunnen de volgers nog blijven genieten van de updates die Anica in de app plaatst, het project loopt zeker door tot en met 2024.