“Hoe krijg ik (meer) volgers voor mijn project op de BouwApp?” Dat is een vraag die ons vaak gesteld wordt door zowel huidige als potentiële klanten. De BouwApp is primair gericht op interactie met de omgeving. Wanneer jouw project gepubliceerd is, wil je er dan natuurlijk voor zorgen dat de omgeving jouw project gaat volgen.
Om je hierbij op weg te helpen, hebben we 5 tips waarmee je meer volgers voor jouw project kunt vergaren.
Tip 1: Zet bestaande communicatiemiddelen in
De eerste stap is het inventariseren van de communicatiemiddelen die je al gebruikt of gaat gebruiken. Met deze communicatiemiddelen wordt jouw doelgroep immers al bereikt.
We bespreken hieronder een aantal voorbeelden van veelgebruikte communicatiemiddelen binnen omgevingscommunicatie:
Nieuwsbrief
Laat in elke (!) nieuwsbrief terugkomen dat het project via de BouwApp te volgen is. Zorg ervoor dat deze oproep in het oog springt. Enkele praktische aanwijzingen:
- Plaats het in het begin i.p.v. het eind; reserveer hier een vaste plek voor
- Neem een link op waar men de BouwApp kan downloaden
- Gebruik een QR code die men direct kan scannen
- Leg uit hoe ze jouw project kunnen vinden en volgen
- Gebruik het logo van de BouwApp
Bewonersbrief
Het is sowieso verstandig om minimaal 1 bewonersbrief speciaal aan jouw project op de BouwApp te wijden. Dit biedt een unieke kans om uit te leggen waarom de BouwApp ingezet wordt. Ook schep je zo duidelijke verwachtingen bij de lezer.
Enkele praktische tips:
- Leg uit dat alle omgevingscommunicatie centraal via de BouwApp verloopt
- Schep verwachtingen: laat weten wat je gaat delen, wat kan men met jou delen?
- Gebruik een QR code die men direct kan scannen
- Gebruik het logo van de BouwApp
Social media
Mogelijk gebruikt jouw project of bedrijf een Facebook of Twitter account waar reeds interactie plaatsvindt met omwonenden en andere geïnteresseerden. Inventariseer daarnaast of je slim gebruik kunt maken van social media kanalen van anderen, zoals:
- De lokale middenstand
- De gemeente
- Verenigingen
Het is belangrijk dat je aangeeft dat omgevingscommunicatie via de BouwApp verloopt. Ook bijvoorbeeld wanneer iemand een reactie plaatst of via de chat in contact treedt.
Enkele argumenten die je kunt gebruiken:
- Via de BouwApp krijg je de meest actuele informatie
- Via de BouwApp worden vragen sneller in behandeling genomen
- Door push berichten missen jouw volgers niets
Website
Jouw bedrijf of project gebruikt mogelijk een webpagina of website met meer informatie. Uit ervaring weten wij dat projectnamen vaak via Google gezocht worden.
Artikelen op onze website over bepaalde projecten krijgen dagelijks bezoeken met als zoekwoord de naam van het betreffende project.
Als iemand op jouw webpagina landt, is het natuurlijk slim om het gebruik van de BouwApp direct te promoten.
Zorg ervoor dat je een link of QR code gebruikt, zodat men direct de BouwApp kan downloaden en jouw project kan volgen.
Lokale media
Lokale media is altijd op zoek naar een verhaal. Mogelijk heb je zelf al een persbericht laten plaatsen over jouw project.
Laat ook hier de mogelijkheid niet onbenut om aandacht te vragen voor het feit dat het project via de BouwApp te volgen is.
Het gebruik van de BouwApp kan ook zelfs de ingang zijn voor een publicatie. Uit ervaring weten we dat omgevingsmanagers via de BouwApp benaderd worden door lokale media om hun verhaal te doen. Binnen jouw projectomgeving bevinden zich immers ook hun lezers!
Tip 2: Kies voor persoonlijke benadering
Het klinkt misschien als een inkoppertje, maar vertel in gesprekken met bewoners en andere geïnteresseerden ook altijd dat je de BouwApp gebruikt en waarom.
Neem je telefoon bij de hand en leg uit hoe men jouw project kan volgen en wat men kan verwachten tijdens de duur van het project. Zeker voor mensen die wat minder bekend of vaardig zijn met het downloaden en gebruiken mobiele apps, kan het helpen om hier ondersteuning in te bieden.
Jouw bereidheid en enthousiasme hierin zijn essentiële elementen voor een mogelijk bijkomend voordeel. Namelijk dat bewoners jouw enthousiasme overnemen en zelf mond-tot-mond reclame gaan maken voor jouw project in de BouwApp.
Tip 3: Laat visitekaartjes drukken
In dit digitale tijdperk moeten we zeker niet de kracht van een tastbaar promotiemiddel vergeten: visitekaartjes. Het is een uitstekend middel en geheugensteuntje om hetgeen je vertelt kracht bij te zetten.
Plaats altijd een QR code op het visitekaartje zodat mensen na scannen direct de BouwApp kunnen downloaden. Geef duidelijke instructies hoe men jouw project kan vinden. Attendeer bij het uitdelen erop dat men jouw project dient te volgen om push notificaties te ontvangen.
Tip 4: Gebruik Bouwhekdoeken
Net zoals winkeliers op hun winkelpand de aandacht proberen te trekken van voorbijgangers, zul jij slim gebruik moeten maken van jouw projectlocatie.
Met een bouwhekdoek of andere outdoor promotie bereik je sowieso omwonenden.
Enkele praktische tips:
- Plaats een QR code die men direct kan scannen
- Gebruik het logo van de BouwApp
- Laat meerdere doeken drukken, zodat jouw boodschap rondom de bouwplaats zichtbaar is
Tip 5: Adverteren via Facebook
Een uitstekend platform om te adverteren voor het verkrijgen van nieuwe volgers is Facebook. De advertentie biedt een directe link naar het downloaden van de BouwApp. Doordat deze direct in iemands tijdlijn komt, lijkt het ook helemaal niet op een advertentie, maar op een normale post.
Waarom Facebook?
Met circa 10 miljoen geregistreerde profielen in Nederland is de kans groot dat jouw doelgroep te bereiken is via dit platform. Het mooie van via Facebook adverteren is dat je geografisch kan selecteren op mensen die wonen of werken in jouw projectgebied.
Ook kun je precies inzien hoeveel app downloads er zijn geweest n.a.v. jouw campagne. Zo heb je meer inzicht in het R.O.I van jouw campagne en kun je mogelijk bijsturen waar nodig.
Aan de slag met volgers op de BouwApp
Nu je wat meer weet over het krijgen van volgers op de BouwApp, kun je direct aan de slag. Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt en zie je zelf nog meer mogelijkheden.
Er is 1 vuistregel die je altijd kunt hanteren:
De kracht van herhaling. Laat geen mogelijkheid onbenut om de omgeving te vertellen over de BouwApp!
Kun jij wel wat hulp gebruiken met bouwhekdoeken, visitekaartjes of adverteren?